גיליון 03

העכביש – מדור אינטרנט

שיתוף ושליחה

(1) www.bdidut.com – האתר בעל השם העגמומי מסתיר ניסיון מרתק של תנועה רעיונית ישראלית בשם 'פעולה עממית' שמאמינה באפשרות קיומה של חברה אלטרנטיבית, ומבקשת לעודד פעולה למען שינוי חברתי, בעיקר באמצעות פעילות בקבוצות קטנות, בתחומים מגוונים ביותר – החל מתיאטרון רחוב, דרך המצאת משחקים לא תחרותיים וכלה בהתארגנות עובדים. ניתן למצוא באתר הסברים מעניינים בשאלות שונות – תרבות הצריכה, צמיחה כלכלית, איכות הסביבה ועוד – וכן קישורים רבים לאתרים אנטי-גלובליים שונים. ראוי לציין את האפשרות הברוכה לטעון פרסומים שונים ורבי עניין ובהם תרגום למאמר המציע 'מד קדמה אמין' (GPI) כתחליף למדידה המעוותת של התמ"ג. החסרון היחיד באתר הינו שהוא לא עודכן, כך נדמה, מזה מספר חודשים.

(2) www.marxists.org – התנ"ך המרקסיסטי השלם. אתר יוצא דופן: ניתן למצוא בו אנציקלופדיה מפורטת של המרקסיזם; קישורים לכתביהם של הוגים מרקסיסטים (ממרקס ואנגלס ועד אריך פרום, אם כי חסרים, למשל, הוגים ניאו-מרקסיסטים כפולאנצאס ומיליבאנד), וגם הוגים קלאסיים שתורתם נחוצה להבנת ניתוחיו של מרקס (החל מפרודון וסן-סימון, דרך קלאוזביץ' ומקיאוולי וכלה בדרווין ורוסו); היסטוריה של המרקסיזם, עם קישורים לאתרים נוספים; וכן מדריך מפורט וידידותי למרקסיסט החובב. רשת המתנדבים הפרוסה מאיחוד האמירויות ועד אינדונזיה הביאה לכך שהאתר תורגם, בחלקו, לעשרות שפות (יש אפילו תרגום עברי של המניפסט הקומוניסטי ושל כתבי טרוצקי). הישר לרשימת המועדפים (מה גם שישנה בתוכו התחייבות חגיגית – ומתבקשת – שהאתר יהיה תמיד נגיש ללא תשלום).

(3) www.attac.org – בכניסה לאתר זה שומעים צליל של קופה רושמת ורואים ברקוד מצוייר על מפת העולם שנכתב עליו "העולם אינו למכירה". זהו האתר הבית של ארגון בינלאומי, שהוקם על-ידי עורכי כתב העת הצרפתי 'לה מונד דיפלומטיק', ואשר תומך במיסוי עסקאות פיננסיות בינלאומיות (מס Tobin), במטרה לצמצם את התקפות הספקולנטים הבינלאומיים שגרמו לא אחת לזעזועים בכלכלותיהן של מדינות רבות: הטלת מס של 0.1% על כל עיסקה בשוקי המט"ח הבינלאומיים תשיא הכנסה של 166 מיליארד דולאר, סכום שדי בו כדי לשרש את העוני בעולם. ניתן למצוא באתר עשרות מאמרים מרתקים שמבקרים את תהליכי הגלובליזציה הנוכחיים, וכן מאמרים רבים שמציעים אלטרנטיבות ישימות לשינוי המצב הקיים. חלק גדול מהמאמרים מתורגם לאנגלית (יש אפילו תרגום לאספרנטו), וכן מובאת ביבליוגרפיה עצומה בנושאים אלו. כרגיל באינטרנט, בסופו של דבר, הכל מתנקז לבעיית (חוסר) הזמן.

שיתוף ושליחה