גיליון 03

או הא מה קרה, מכבי אכלה אותה !!!

שיתוף ושליחה

למה הפסדיה של מכבי תל אביב משמחים? האם מכבי היא קבוצה ישראלית ומה הקשר של כל זה למייקרוסופט?

נתחיל מהסוף: המילה מונופול (באנגלית Monopoly) מוכרת בתור משחק לוח מפורסם. אבל מונופול הוא מושג רציני. התואר מונופול מסמל שליטה של חברה אחת על שוק מסויים כמעט ללא מתחרים. המונופול נחשב לאחת התוצאות השליליות ביותר של המדיניות הכלכלית לסה-פר ('הנך ידיך' – כלכלת שוק חופשי). יצירת מונופולים גורמת לחוסר תחרותיות בשוק. חוסר התחרותיות הוא דבר שלילי משתי סיבות עיקריות: המחיר והאיכות.

כאשר לחברה מסוימת יש מונופול על שוק מסוים, היא תרגיש חופשייה להעלות את מחיר המוצר שלה, מכיוון שהצרכנים אינם יכולים לקנות את המוצר מחברה אחרת. באותה דרך, החברה יכולה לחסוך בעלויות על ידי שימוש בחומרים מאיכות פחות טובה. אם כמה חברות מייצרות את אותו המוצר, הן ינסו להוריד את המחיר ולהעלות את האיכות, כדי שיותר צרכנים יקנו מהן ולא מהמתחרות.

ישנן מספר דרכים להיהפך למונופול. הדרך הפשוטה ביותר היא להמציא רעיון חדש, ולהוציא עליו פטנט. כאשר יש פטנט, אסור על פי החוק לחברה אחרות לייצר את אותו המוצר, ואם חברה כלשהי בכל זאת מייצרת את המוצר, יכול בעל הפטנט לתבוע אותה. מונופול כזה הוא מונופול חוקי. אולם, לאחר כמה שנים מוסר האיסור על יצור הפטנט, וחברות יכולות להתחיל ליצר אותו. דרך נוספת להשגת מונופול היא לקנות את המתחרות. לאחר שהושגה שליטה על רוב השוק, יכולה החברה השולטת להשתמש בחלק מכספה למציאת מתחרות פוטנציאליות (כלומר, חברות קטנות שיכולות להתחרות בחברות הגדולות אם יתנו להן זמן לגדול), וקנייתן בסכום הגדול משוויון כעת אך קטן מהפוטנציאל שלהן. בשיטה זו פועלת מייקרוסופט (שבמשפט שנערך נגדה לפני כשנה הוחלט שהיא מונופול), ובשיטה זו פועלת מכבי תל-אביב (כדורסל).

קבוצת מכבי תל אביב נוקטת במשך שנים רבות באסטרטגיית 'שחקני הפוסטר', כלומר שחקנים שמופיעים בפוסטרים של הקבוצה, אך בפועל משחקים דקות ספורות בלבד כל עונה. שחקנים אלו הם שחקנים ישראלים שנקנו מקבוצות אחרות בגלל שהראו שמץ של כשרון שיכול לסכן את מכבי בעתיד. בשנה שעברה הסגל של מכבי תל אביב הורכב מחמישייה פותחת, כמה שחקני חילוף והרבה 'שחקני פוסטר' שנחשבים שחקני חילוף, אבל בפועל לא נכנסים למגרש כמעט (אגב, בערך חצי מהחמישייה הפותחת ושחקני החילוף הם שחקנים זרים ובוסמנים). אני מניח שהרבה אנשים שקוראים את זה ישאלו "מה אתה רוצה, אי אפשר להכניס 18 שחקנים כל משחק". נכון, אבל קבוצה רגילה לא צריכה 18 שחקנים. אפשר להסתדר בקלות עם 10 שחקנים, אפילו 8.

נכון גם שיש שערוריות רבות בכדורסל הישראלי, כמו הדרכון הצ'כי, אבל שערוריות אלו נגרמות רק בגלל ששאר הקבוצות מנסות לעמוד בקצב של מכבי (וגם במכבי היו כמה שערוריות). מכבי אמנם מגיעה להישגים רבים, כאליפות היורו-ליג, אבל גם שמייקרוסופט מקדמת את תעשיית המחשבים במהירות. השאלה היא לאן היינו מגיעים אם חברות אלה לא היו מונופול. מכבי, בעזרת 'שחקני הפוסטר' שלה זכתה כמעט בכל אליפות בחמישים  השנים האחרונות, ובכך גרמה לחוסר עניין בלידה הסדירה בישראל. אם תוסיפו את העובדה שכל שחקן ישראלי שהראה קצת כשרון נחטף במהירות על ידי מכבי ו'הוקפא' על הספסל, ומכיוון שכך לא פיתח את יכולתו, תגיעו למסקנה שמכבי עיכבה את הכדורסל הישראלי.

שיתוף ושליחה