גיליון 02

העכביש – מה ברשת

שיתוף ושליחה

www.adva.org  – אתר היסוד (איך לא…) לכל המבקש להתוודע לסוגיית אי השוויון בחברה הישראלית. האתר של מרכז "אדוה" בנוי באופן ידידותי מאוד וגדוש שפע של נתונים וניתוחים הבוחנים באופן ביקורתי את המדיניות הכלכלית והחברתית, על היבטיה השונים – חינוך, תקציב, רווחה, סביבה… – וזאת תוך ניתוח סוגיות אקטואליות (החל מתכנית "חומת המגן" הכלכלית, דרך סוגיית הפרטת בתי הסוהר וכלה בשאלת השר"פ בבתי החולים). במקביל מועלות הצעות פוזיטיביות לעיצובה של תפיסה חברתית אלטרנטיבית. יש באתר גם קישורים לאתרים כלכליים או חברתיים ישראלים אחרים, והוא מאפשר – וזה יתרון חשוב שלו – להטעין למחשב כמעט את כל פרסומי המרכז.

http://www.corpwatch.org – כשמו כן הוא: אתר שמבקש לפקח על מעלליהן של החברות הרב-לאומיות, כדי שבבוא היום לא נוכל לומר "לא ידענו" (ונמשיך, בשל כך, לרכוש נעלי "נייק") ובעיקר כדי שהחברות לא תוכלנה לומר "לא עשינו" (ותמשכנה לצחוק כל הדרך אל הבנק). מלבד כתבות ודיווחים מגוונים (למשל, על מחאה כנגד השימוש שנעשה במשחקי הגביע העולמי בכדורים שנתפרו בהודו ובפקיסטן על-ידי ילדים, בשכר רעב), האתר כולל גם מנוע חיפוש מצוין המאפשר למי שחשקה נפשו לקבל מידע על כל תאגיד העולה על דעתו; בין השאר, אפשר למצוא שם טיפים טובים למי שמבקש לערוך קמפיין אנטי-תאגידי (וגם למי שרוצה "רק" להיות צרכן מוסרי) על דרכי פעולה פוטנציאליות, וכן קישורים לעשרות אתרים שיאפשרו השגת מידע רב-ערך – החל מהיקף התרומות של התאגידים למסעות בחירות דרך החוזים הצבאיים שלהם וכלה ב-(אי) תרומתם לסביבה.

www.socialcritic.org  – פשוט אוצר בלום: מבחר של מאות מאמרים ביקורתיים של כותבים מובילים באקדמיה ובעיתונות. המאמרים מחולקים למגוון רחב של נושאים – איכות הסביבה, העולם השלישי, הגלובליזציה, הקידמה הטכנולוגית, דמוקרטיה, עוני, גנטיקה, צרכנות ועוד ועוד. כך, למשל, אפשר למצוא מאמרים על מחיקת חובות העולם השלישי, על האינטרנט והדמוקרטיה, ואפילו את הנאום שנשא אלבר קאמי עם קבלת פרס נובל לספרות על הכתיבה למען האמת, החירות והאופטימיות. זהו אתר פשוט אידיאלי למחנכים, כלכלנים, פעילי זכויות אדם ובעצם לכל אזרח חושב. בכניסה לאתר מופיע ציטוט מדבריו של נשיא צ'כיה, המחזאי ווצלאב האוול, שמסתיים במילים הבאות: "…החולמים, המצויים לא אחת בשולי החברה, ימצאו את דרכם למקום אליו הם שייכים, בקרב הפוליטיקאים, רק אם אופיה של הפוליטיקה ישתנה לכיוון של יתר אחריות כלפי העולם".

שיתוף ושליחה