גיליון 06

העכביש – מה ברשת ?

שיתוף ושליחה

http://www.hagada.org.il

'הגדה השמאלית' הוא אחד מאתרי הבית הראשיים של השמאל הרדיקלי בישראל. הרצון להקים במה לחשיבה ביקורתית ואלטרנטיבית בעברית הוא, כמובן, דבר שראוי לברך עליו, אם כי ההצלחה איננה חד-משמעית: האתר גדוש אמנם במאמרי דעות של מגוון כותבים, אולם מרביתם משקפים כתיבה צפויה למדי של "שמאל מדיני" (אורי אבנרי וחברים), ופחות עיסוק בכלכלה ובחברה (אפרים דוידי כבר אמרנו?). האתר מעדכן על כנסי מחאה, אירועי תרבות ודיווחים מהשטח. אינדקס האתרים של 'הגדה' נחמד ומפנה לכמה אתרים מעניינים, בצירוף ביקורת קצרצרה. יתרונו של האתר הוא בדמוקרטיות שלו – בכך שהוא מאפשר, תוך ניצול יתרונו הגדול של האינטרנט, לכל דכפין לפרסם את דעותיו קבל עם ואתר. אבל זה אולי גם חסרונו. חשוב, אך יש מקום לשיפור.

http://www.nike.com

לכאורה, מה ל'חברה' ולאתר הבית של חברת נעלי הספורט המפורסמת? למעשה, ביקור באתר הזה יכול לספק תובנות חשובות בנוגע לדיון בגלובליזציה: ככל שעולה כוחם של התאגידים הרב-לאומיים וגדלה השפעתם על הכלכלה העולמית, שהיא רבה יותר מאשר ממשלות רבות, כך עולה ביתר שאת סוגיית אחריותם – המשפטית, המוסרית והחברתית – של התאגידים אלה בשאלות של הפרת זכויות אדם. ארגוני זכויות נוקטים כנגד התאגידים הסוררים שיטות פעולה שונות של Shaming (הוקעה ציבורית) – הפגנות, חרם צרכנים, תביעות משפטיות… – והללו מבינים שהם חייבים "לשחק את המשחק": 'נייק', למשל, מינתה סמנכ"לית לענייני "אחריות תאגידית", ובאתר ישנו מדור העוסק ב"אזרחות הגלובלית" של 'נייק' ובמעורבותה הברוכה, "התורמת (כמובן) לצמיחה", למען הקהילה; גם ב"שאלות הנפוצות" ישנה התייחסות בולטת לשאלת תנאי העבודה של פועלי הייצור באסיה, ש'נייק' התפרסמה בהם בעבר, לשמצה – התנגדות לעבודת ילדים (אבל רבים מזייפים את גילם), תשלום שכר הוגן הגבוה מהממוצע במדינות אסיה (אך לא כתוב מהו)… עם כל הציניות המובנת, אין ספק שהלחץ של ארגוני זכויות האדם עושה את שלו ויכול להוביל, בטווח הרחוק, ל"שינוי פאזה" בדרכי הפעולה התאגידיות הנצלניות. דרכו המשוכללת של הקפיטליזם הגלובלי להמשיך ולשמר את רווחיו.

http://www.globalpolicy.org

עוד אתר על גלובליזציה?! התמיהה, הנכונה עובדתית, מתעלמת מכך שהמדיה האינטרנטית שבביקורתה עוסק מדור זה, היא מופע מרכזי של התהליכים הגלובליים המתרחשים בעשור האחרון. מכל מקום, אתר זה מתייחד בכך שהוא מופעל על-ידי ארגון ללא מטרת רווח המבקש לפקח ולסייע בעיצוב המדיניות הגלובלית של האו"ם שנתפס, בצדק, כגוף מרכזי בנושא החשיבה אודות ניהול הוגן וצודק של החיים על-פני כדור הארץ. באתר ניתן למצוא, גם בעזרת מנוע חיפוש פנימי, מאמרים והפניות של כותבים פרוגרסיביים מובילים בנושאים מגוונים ביותר: מעיסוק מקיף באו"ם (לרבות טבלאות העוקבות אחר החובות העצומים של ארה"ב לארגון), דרך מאמרים על המשפט הבינלאומי (בין השאר, על בית הדין הפלילי הבינלאומי החדש בהאג והשלכותיו) וכלה – איך לא – במידע רב על הגלובליזציה, שיתרונו הוא בסיווגו לפי נושאי חתך (תרבות, חברה וכלכלה, חברה אזרחית, משפט…). אולי מהאו"ם, אך לא ניתן להאשימו בניטרליות. וטוב שכך.

עו"ד עופר סיטבון מלמד במדרשה למחשבה חברתית בבית שמש וחבר קיבוץ תמוז.
שיתוף ושליחה